
Media Fragment 
Ownership and Control 
Growing It Yourself: Editorial Control?  

 
Identify some of the ways owners can ensure their employees reflect their views. 
The following extracts should give you some ideas

   

Hiring people who reflect owner s views     

Investigating the Media (1991) 
Paul Trowler 

 

The following is material cut from Trowler s book (for 
HarperCollins - owned by News Corporation): 
Source: 
http://www.lancs.ac.uk/staff/trowler/ressite/cut.htm#
murdoch 

 

Murdoch is well known for intervening in 
editorial policy. He sacked Harold Evans, 
editor of The Times, after disagreements 
over policy. Frank Giles, former editor of the 
Sunday Times, said Murdoch would make a 
point of dropping into his office just to check 
on the first copies of the paper. Fred Emery, 
home editor of the Times in 1982 reported 
Murdoch as saying "I give instructions to my 
editors all round the world, why shouldn't I 
in London?".  

 

Watchdog bites back 
http://news.bbc.co.uk: 10/03/99 

 

“…a series of controversial merger deals, 
have raised serious questions about 
political interference.  One example is 
Rupert Murdoch's BSkyB and its proposed 
acquisition of Manchester United. The fact 
the deal would have been vetted by 
former trade and industry secretary Peter 
Mandelson caused a howl of protest given 
his close links with Elisabeth Murdoch, 
Rupert's high-flying daughter”.  

 

Patten and Murdoch  Quarrel - David 
and Goliath Again? (1998) 

Terry Boardman 

 

“Worried that Patten’s criticisms of China 
in his forthcoming book "East and West  
- The last Governor of Hong Kong" would 
upset Beijing and thus spoil the strenuous 
efforts he had been making to 
reingratiate himself with the Chinese… 
Murdoch, with his current audience of 36 
million Chinese viewers and a potential 
further 240 million in mind, promptly 
ordered HarperCollins to drop the book”. 

 

“Murdoch's Sun still shines on the PM 
... for now

 

Andrew Neil: The Scotsman (22/04/04) 

 

“The more paranoid parts of the press are 
saying that Tony Blair’s spectacular U-
turn over a referendum on the EU 
constitution is all the sinister work of the 
notoriously Euro-sceptic Rupert Murdoch. 
That is a gross exaggeration. But there is 
no doubt that the need to keep Murdoch’s 
papers onside in the run-up to the 
General Election played its part in 10 
Downing Street’s deliberations”. 

  




